نوآوریهای اصولی علامه حسینیالهاشمی
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، می توان گفت که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپردازد
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در کتاب "نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ" به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت ساز یعنی دین و در چهار فصل «دین شناسی»، «فرهنگ شناسی»، «نسبت دین و فرهنگ» و «سطح گستره فرهنگ» به تبیین مناسبات دین و فرهنگ می پردازد.
در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، باید بگویم که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپرداز. که البته بعد از ایشان در سالهای ...
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
اگر جهان بنا به فلسفه اسلامی، ظرف بندگی و پرستش خدای متعال قرار دارد، به طبع محیط زیستی که انسان در آن زندگی میکند، اهمیت پیدا میکند.
اساساً منطق کلينگر در ساحت طراحي الگوي پيشرفت راهي ندارد و عقيم از اين است که بتواند به الگوي پيشرفت پاسخگو باشد. اين عرض بنده به اين معنا نيست که اصلاً لازم نيست از منطق کلينگر در طراحي الگوي پيشرفت استفاده کنيم. حتماً لازم است استفاده کنيم؛ چون اصلاً بدون انتزاع و بيان يک وجه مشترک، نميتوانيم حرف ...
در برنامه زاویه شبکه چهار سیما؛
هر پدیده اجتماعی از جمله تولید علم مدیریت پذیر با لحاظ اقتضائات است. اگر اقتضائات یک حرکت انسانی باشد و در آن اختیارات انسان و پیش بینی ناپذیر بودن رفتار او را لحاظ کنیم میتوانیم از مدیریت تحول علم صحبت کنیم، پس این مدیریت ساختمان سازی نیست که آن را نظیر علم مهندسی بررسی کنیم
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
عدالت «رعایت تناسبات كمال» است و كمال در فرهنگ اسلامی با تقرب و نزدیك شدن به ولایت الله معنا مییابد. اگر آزادی را به معنی «قدرت نفوذ اراده و ارتقاء منزلت خلافت الهی انسان» معنا كنیم، شاهد خواهیم بود كه توسعه عدالت منجر به توسعه آزادی در نظام ولایت الهی خواهد شد و هر دو شرط لازمه پیشرفت هستند.
نخستین جلسه از جلسات روایت افق های فکری ایران معاصر
انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی شد که مسیر گذشته را تغییر داد، برای اینکه این مسیر استمرار پیدا کند باید بدانیم تمدن اسلامی زمانی اتفاق میافتد که انسان در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی تغییر ایجاد کند. این تغییر در سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی احتیاج به تغییر برنامهریزی موجود و تنظیم برنامه ...
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم
اگر فلسفه دینی داشته باشیم كه بنیان آن بر اساس باورهای صحیح دینی شكل گرفته باشد، در آن صورت حتماً مبتنی بر باورها و منابع دینی، نسبت به خاستگاه دین و پیدایش دین و مسائلی از این دست میتوانیم نظریهپردازی كنیم.
بررسی مطالعه تجربی دين در گفتگو با استاد پیروزمند؛
مطالعه تجربی دين و معيار قرار گرفتن علم برای دين خطاست و اين خطا در سه لايه اتفاق میافتد؛ يكی اين كه علم به صورت موردی، معيار درستی برخی آموزههای دينی قرار گيرد، ديگر اينكه علم بخواهد معرفت دينی را تحت تأثير خود از اعتبار ساقط كند و سوم اينكه با مطالعه تجربی كليت دين مورد چالش قرار گيرد.
حجتالاسلام پیروزمند در میزگرد «سبک زندگی»:
سبکها، نظامی از معرفت را تشکیل میدهند و مانند چتری فرهنگ زندگی را در بر میگیرند. بعد از تشکیل چتر فرهنگ، تمدنی ایجاد میشود که این تمدن در مواجهه، تضاد تمدنی با سبکهای فرهنگی غرب قرار میگیرند. به این ترتیب سطوحی از مبارزه در مواجهه با فرهنگ مادی شکل میگیرد که سردمدار آن، سرمایهداری است و سبکها ...
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
حاکمیت اسلامی باید به اقتضای حاکمیت باید به موضوعات و مسائلی که متفاوت با وضعیت سابق بود بپردازد. به همین دلیل حوزه های علمیه باید اهتمام جدی در بررسی این مسائل داشته باشد، هرچند ممکن است این مسائل نیاز به زمان داشته باشد و در کوتاه مدت به نتیجه نرسد.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
ما برای فرهنگ عاشورا تأثیرگذاری جهانی را قایل هستیم و معتقدیم در ظرفیت مهندسی فرهنگی نه تنها جهان تشیع، بلکه جهان اسلام و بالاتر از آن کل عالم تأثیر پذیرفتند.
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
اندیشه لیبرال، انرژی متراکم انسانها را آزاد کرده است. با آزاد شدن این انرژی انسانی، سازوکار لازم برای آزادی انرژی جمعی حاصل شده است به این ترتیب تمدن و علم نوینی پایهگذاری شده است.
حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند با بیان اینکه در شرایط فعلی نباید با تحرک علمی ولو با معیار ISI بی تفاوت باشیم، گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که شبکه مستقلی را تعریف کنیم که در آن موضوع، روش و نتایج تحقیق متناسب با معیارهای بومی و اسلامی مورد ...
گفت و گو با علیرضا پیروزمند درباره انتشار فیلم موهون
علیرضا پیروزمند در گفت و گو با شفقنا با اشاره به اینکه حمایت کنندگان فیلم های ضد اسلامی، در گذشته از اسلام سیلی خورده اند، اظهار داشت: آنها به گمان خود می خواستند از نفوذ اسلام در بین سایر اقشار مردم بکاهند و بشر را در جهل نسبت به اسلام نگه دارند و حمایت جامعه لیبرال دموکرات را به دست آورند.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند:
علمای منتقد فلسفه به جای اینکه بیرون گود بنشینند و فلسفه را نقد کنند، باید نقد خود را به صورت علمی و مستدل بیان کنند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی دیگر از کارگاههای فقهپژوهی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، کارگاه «فلسفه علم با رویکرد اسلامی» بود که در محل این دفتر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:
این نوشتار به بررسی نسبت آزادی و عدالت در اسلام پرداخته است. توضیح منطق مرتبط کننده این دو به یکدیگر در اندیشه اسلامی از جمله مباحث مورد اهتمام بوده است.